woensdag 6 februari 2008

Opleiding

Tussen alle zaken hier in huis door doe ik een opleiding tot costumière (het stadium voor coupeuse). Daarin leer je patroontekenen en naaien. Gemiddeld duurt deze opleiding 2 jaar maar dat is natuurlijk erg afhankelijk van de tijd die je erin steekt.

Toen ik net begon volgde ik 2 lessen per week. Eentje voor het tekenen en eentje voor het naaien. Mijn 1e certificaat had ik dus ook nog best snel binnen en ik hoopte in 1 1/2 jaar de opleiding voltooid te hebben. Die anderhalf jaar is inmiddels allang voorbij, ik volg nu nog maar 1 les per week en nog niet eens iedere week. Huiswerk maken is er al helemaal niet meer bij (..schaam..).

De reden is dat de opleiding zich vooral richt op dameskleding en ik me alleen maar met kinderkleding bezig hou. Daarbij zie ik voor mezelf het nut er niet meer zo van in om zelf patronen te leren tekenen want alles wat ik zou willen maken is in patroonbladen terug te vinden, eventueel met wat aanpassingen van mijn kant.

De 2 certificaten die nog volgen ga ik nog wel halen maar in mijn eigen tempo. Een examen ga ik niet meer doen. Nou ja, misschien ooit als mijn kinderen het niet meer zo leuk vinden om kleding te dragen die ik voor ze heb gemaakt.

Een moeilijk onderdeel van het 2e certificaat heb ik gisteravond bijna helemaal afgerond. Een patroonboek maken met pantalons en kinderkleding.

Alles wordt op 1/4e schaal getekend. Daarna trek je dit over op patroonpapier en plak je het op zijde vloei papier alsof dat de stof is. Van ieder model maak je ook een 'modeltekening'.



Bij het 2e certificaat hoort ook het maken van een pantalon (die je eerst zelf getekend hebt) en dat moet ik nog doen.

De andere onderdelen: 2 insteekzakken maken, de voorkant van een pantalon maken en een kinderkledingstuk maken heb ik al af. Het einde komt dus in zicht.

Van het 3e certificaat heb ik gelukkig ook al een paar onderdelen afgerond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel voor het achterlaten van een reactie :-).
Groetjes, Josette