woensdag 16 januari 2008

Beschrijving van het maken van de slinger

Het is een makkelijk en leuk werkje en het resultaat vind ik zelf ronduit 'feestelijk' :-).

Ik heb een slinger van ons zelf genomen met van die plastic vlaggetjes er aan. Die heb ik op karton overgetrokken en daarna dat karton als mal gebruikt. Bovenaan is dat ong 21 cm breed, lengte is zo'n 26 cm.

Dan punten knippen. Ik heb het zeil dubbel geklapt dus bij de helft van de punten zit het motief op zijn kop. Dat valt bij dit zeil niet op maar bij een ander motief misschien wel.

Tijdens het knippen heb ik letters geborduurd en daarna deze op de vlaggetjes vastgezet. Hiervoor heb ik het tweede alfabet van farbenmix gebruikt. Het cijfer 1 komt uit de reeks met jongenscijfers.

Dan de punten op elkaar stikken met de verkeerde kanten op elkaar. Dat lukt niet helemaal precies omdat het zeil ook wel iets verschuift bij het knippen maar ik heb het toch zo precies mogelijk gedaan. Ik ben aan de bovenkant begonnen met stikken zodat er geen dubbel stiksel te zien is en alles goed vast blijft zitten.
De bovenkant is ook dicht gestikt, dat is makkelijker bij het vastzetten aan het band.


(klik op de foto om hem te vergroten)

Daarna heb ik de zijkanten met een kartelschaar bijgeknipt zodat alle scheve stukjes weg zijn en het ziet er leuk uit.

Dan de verschillende stukken biaisband aan elkaar zetten (mijn slinger is 10 meter lang) en toen dubbel gevouwen en goed gestreken.

De losse uiteinden zijn bij deze slinger 60 cm. Het uiteinde iets naar binnen vouwen en alles met een zigzagsteek vastzetten. 60 cm stikken en het 1e vlaggetje ertussen 'friemelen'. Tussen de verschillende vlaggetjes zit 30 cm. Ik heb de slinger nog niet hangend gezien, misschien is die afstand wel te groot.

De bijbehorende hoes heb ik ruim groter gemaakt dan de slinger anders moet je zo proppen en het zeil kreukelt toch een beetje. Ik heb een lap van 56 x 33 cm genomen. De binnenkant is niet gevoerd en de bovenkant is afgewerkt met hetzelfde biaisband als de slinger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel voor het achterlaten van een reactie :-).
Groetjes, Josette